VICTORIA UNIVERSITY

MELBOURNE AUSTRALIA

Tapol bulletin no, 27, April 1978

This is the Published version of the following publication

UNSPECIFIED (1978) Tapol bulletin no, 27, April 1978. Tapol bulletin (27). pp.
1-12. ISSN 1356-1154

The publisher’s official version can be found at

Note that access to this version may require subscription.

Downloaded from VU Research Repository https://vuir.vu.edu.au/26385/









More of the numbers game

Recently the Indonesian Government has been attempting to
place beyond dispute the reliability of its official pronouncements
about the number of political prisoners being held. Too many years
of contradictory statements have somewhat tarnished its statis-
tical credibility. During January and February the government used
the columns of the Far Eastern Economic Review in an effort to set
the record straight. Its spokesman, Jusuf Wanandi, stated (FEER
January 20) that all pre-1974 figures were ‘“‘inaccurate”, but claimed
that the KOPKAMTIB statistics were now correct. But only a week
earlier, in the January 13 issue, David Jenkins had pointed to a
discrepancy of 1,810 between a figure given to him in October 1977
by a KOPKAMTIB official (31,461) and that announced by Admiral
Sudomo of the number of prisoners held before the December
1977 releases (29.651). Interestingly. even Jenkins had his numbers
wrong. The figure that KOPKAMTIB has been providing is 29,791.

Sure enough, Jusut Wanandi supphied an eaplanation tor the
discrepancy (FEER February 10). He explained that between May
and November 1977 the Indonesian Government had in fact re-
leased 933 B category and 900 X category detainees. KOPKAMTIB
was still trying to account for the other nine prisoners. Yet the com-
plicated computation that Wanandi provided in his letter was still
incorrect. The actual discrepancy should have been not nine but
seventeen (29,808 minus 29,791). No wonder Jakarta’s trouble-
shooters have had so many problems with their figures. They cannot
even add and subtract correctly.

If one were to accept this latest explanation, then the Indon-
esians actually released 11,833 (10,000 plus 933 plus 900) prisoners
during 1977. Yet they only take credit for releasing 10,000. Surely
this is not something that they would wish to hide. It makes Mr.

Wanandi’s “tidying up” exercise rather difficult to bclieve.

Wanandi also stated in his [Februa=v 10 letter that “figures stated
by the then Foreign Minister Adam wmalik . . . were incorrect; the
Minister was merely giving a quick off-the-cuff answer to a
question . . .”

As another example of continuing inconsistencies, there is a
discrepancy in the number of A category prisoners that the Indon-
esians claim to have tried. The January 1978 Department of Foreign
Affairs document “Indonesian Government Policy in Dealing with
the G-30-S/PKI Detainees” claims that 904 cases have been “‘adjudi-
cated”. However, two months later, in his speech before the Peoples
Consultative Assembly, President Suharto stated that 894 prisoners
had been tried. Surely no one would imply that the National Leader

. could be wrong! Or maybe he was speaking “off the cuff” as well.

All of this makes us think that if the gentlemen in Jakarta insist
upon playing their fanciful numbers game, they will at least
have 1o agree amongst themselves about the numbers they tabricate.

Major incidents of student protest

Space unfortunately prevents us from giving a full account ot the
incidents that have occurred since January. We list below only some
of the highlights:

On 28 January, the Student Council of the Bandung Institute of
Technology (ITB) issued a call for a study-strike to press for the re-
lease of detained students and the repeal of the ban on student
activities.

On 1 February, the study-strike began at ITB and other Bandung
colleges, spreading soon afterwards to other places.

On 9 February, a meeting attended by 4,000 students at ITB was
stormed and broken up by troops who then occupied the campus.
After being tricked into appearing to be in favour of the Army’s
occupation, ITB’s Rector, Professor Alisyahbana resigned on

16 February.

On 15 February, troops raided the campus of the University of
Indonesia (Jakarta) as well as the campuses of the three other
major State universities in Jogjakarta, Semarang and Surabaya.
Student meetings were attacked by troops using rifle-butts or
bayonets; there were many reports of casualties and arrests. An
ITB student meeting was fired on, with one reported dead and

50 injured.

On 22 February, two University of Indonesia campuses were closed
after reports of a planned march by high-school students to demon-
strate unity with university students. Defence Minister General
Panggabean spoke of “‘serious threats” from students and other
groups and said that the Armed Forces “must maintain their vili-
lance”.

On 25 February, a rally of 900 students took place at Gaja Mada

University, Joghakarta. Anti-riot troops moved in; violent scuffles
occurred after troops attacked students with rifle-butts and kicks.
At least five students were injured and 55 arrested after a two-
hour battle with troops, according to Education Minister General
Syarif Thayeb. Classes were suspended till 6 March.

On I March, KOPKAMTIB Chief, Adminral Sudomo ordered a
‘sitent week’ prior to the People’s Congress Session.

On 3 March, University of Indonesia students staged a sit-in strike,
They posted up hundreds of posters on cuter walls. Troops tore the
posters down and fired shots into the air as they.forced students out
of the campus. )

On 9 March, troops converging on a highschool were met by a bar-
rage of stones. Later troops entered a teachers training college and
destroyed hundreds of anti-Suharto posters.

. On 10 March, technical high school students put up anti-Suharto

posters. When troops arrived to tear down the posters and occupy
the compound, the students staged a street demonstration which
was baton-charged by troops; at least 11 students were injured.

On 11 March, as the Congress session opened, Vice President Sultan
Hamengku Bowono announced he would not stand again. Although
he cited ill-health as the reason, he is believed to be very unhappy
about the government’s handling of the students. Demonstrations
occurred in Jakarta streets; small groups of high-school and univer-
sity students used hit-and-run tactics. Several clashes occurred with
baton-charging troops. At least three injured students were seen
being taken to hospital.

On 13 March, the Jakarta military commander issued an order to
“shoot on the spot” anyone “indulging in rioting, looting or other
disturbances”.

TAPOL Bulletin No. 27, April 1978




Political prisoner release in Indonesia

The following article by Yudhu Lelana, who is currently living in
Central Java, was written in February this year.

My friend! Do you know the dream of every prisoner?
Of course you do! Get out . . . be free, mix with friends,
brothers, sisters, with everyone. Perhaps with you the
words “‘get out” don’t make an impression. But for the
prisoner and ex-prisoner, oh, how those sweet words stir
the soul! They are just as sacred as the national anthem
{Pramudya Ananta Toer, Blora, 1952).

The Government of Indonesia released 10,000 political prisoners

~on December 20, 1977. Ninety percent of them had been in jails
and prison camps on Indonesia’s outer islands of Sumatra, Kali-
mantan, Sulawesi, Maluku, the Lesser Sunda Islands and Irian
Jaya. Only a small portion of those held in the prisons in Java were
released. Only two of the eighty-six political prisoners held in one

" county of Java were released, but 24 residents of that county were
esians were arrested and held in overflowing prisons and prison
ment claims that it continues to hold only about 20,000 political
prisoners, but there is considerable doubt about the accuracy of
that figure. In the late sixties perhaps more than a million Indon-
esians were arrested and held in overflowing prisoners and prison
camps for political reasons. Some 500,000 of those prisoners were
released in 1971-72. Probably the difference between the 20,000
political prisoners the government claims it is holding and the
45 to 90,000 estimated by groups like Amnesty International can
be partially accounted for by differences in terminology and classi-
fication of prisoners. The use of terms seems to be quite flexible
depending on the need or occasion. Some months ago President
Suharto made a public statement that Indonesia had no political
prisoners; what it has 1s criminals.

Living conditions in Indonesian prisons are harsh. The food
provided is considerably below the standards of quality and quantity
necessary to maintain reasonable health. The administration of
prisons is frequently inept and often corrupt. It has by no means
been a certainty that packages sent to the prisoners by their families
get through. Even clothing provided for the prisoners by social
service organisations has often been taken by prison staff and sold
outside for personal profit. To prevent this some social organisations
have resorted to having the clothing they wish to provide for the
prisoners made to a very odd design so that the prison staff can
hardly market them outside. Usually prisoners are provided with no
bed of any kind, not even a bamboo mat. They have to sleep on the
cold, damp masonry or dirt floor. Medical services are extremely
limited. Nurses assigned to look after the inmates usually have no
medicine to use. Prisoners suffering ailments like hernia or tuber-
culosis go for years without proper medical attention.

Perhaps it could be seen as an ameliorating fact that those still
imprisoned and the more than half million who have been released
are at least still alive. Estimates have it that an equal number were
slaughtered in the aftermath of the '65 coup-attempt. Just as it is
not known how many persons are yet in prison, so no one — not
even the government — knows how many persons were Killed in
those post-coup days. There seem to be no records of the activities
of the shabbily rigged local military “courts’” who ran untold num-
bers of people through their machine and them took them out by
the truck load to some lonely beach or rubber plantation to be shot
to death and buried in mass graves. To force some air of legitimacy
onto those gruesome affairs respectable citizens, frequently Chinese,

were forced to sit in. Ironically, those executions are now some-
times given as one of the reasons for delaying the release of re-
maining political prisoners. The logic has it that many innocent
persons were put to death at that time and it was the leaders of the
coup movement who escaped early execution and are now impris-
oned. Were they to be released now the relatives of executed in-
nocents would likely take revenge on them. '

Harassment of ex-prisoners

In the decade and a quarter since the coup-attempt Indonesian
society has been harangued by the zealous hunters of so-called rem-
nants of the Indonesian Communist Party. Until very recently
government regulation required anyone seeking employment to
provide a letter from his/her village head or the police stating that
the person had not been involved in the *65 coup-attempt. But even
though the regulation has been rescinded, and the practice of requiring
such letters continues both out of habit and out of fear. Many
employers want to have nothing to do with anyone who has a
questionable political record. At least three agencies of the govern-
ment continue to make it their business to keep constant tabs on
the nation’s half million ex-political prisoners. Such persons can be
summoned at any time on a day’s notice to appear before the
regional military command, justice department officials, the in-
telligence police or township authorities to be interviewed, lectured
and questioned. These several government agencies apparently
operate independently of each other because orders to appear some-
times come in close succession. Several of these agencies use de-
tailed questionnaires to keep constant account of the political and
social attitudes of the ex-prisoners. These tests also seem to have a
sort of mind changing purpose; after so many times of trying to
answer the questionnaires in the “right” way to avoid harassment
supposedly the person will begin to be convinced of — or at least
used to — that “right” way of thinking.

Aside from this constant surveillance, ex-prisoners receive other
regular reminders of their suspect status. In the decade after the
coup-attempt ex-prisoners were sometimes called away from their
regular jobs and required to do forced labour emphemistically
termed kerja bakti (sacrifical labour) like sweeping the streets of the
village. During the 1977 election campaign three-foot high red

TAPOL Bulietin No. 27, April 1978

During the 1977 election campaign three-
foot high red crosses were painted on the
fronts of the houses of ex-political prison-
ers in some areas so that their identity
would be clear to all.

crosses were painted on the fronts of the houses of ex-political
prisoners in some areas so that their identity would be clear to all.
Ex-political prisoners in some areas were instructed to vote for

the government party and required to cast their ballots in separate
ballot boxes. One vote for another party found in the box set aside
for ex-political prisoners could mean repercussions and harassment
against all ex-prisoners in that precinct. ’

Prisoner resettlement

The international press criticizes the recent release of prisoners
in Indonesia by saying that many of those released are just being
transferred to resettlement areas on the outer islands, and that the
resettlement areas are just a new kind of detention. In many respects







Congressional hearings

The United States Departments of State and Defence misled
Congress in stating that a six-month embargo on arms sales to
Indonesia had been imposed after the December 1975 invasion of
East Timor. Testifying before the Congressional Subcommittee on
International Organisations on February 15, 1978, Cornell Univer-
sity Professor Benedict Anderson revealed that during the period in
question the United States made “at least four separate offers of
military equipment” to the Indonesians. These war materials in-
cluded $1,260,641 of spare parts and servicing for OV-10 “Bronco”
counterinsurgency aircraft which have been used exclusively in East
Timor against Fretilin forces and Timorese civilians.

Under questioning by Subcommittee Chairman, Representative
Donald Fraser, State Department spokesman Robert Oakley and
Deputy Director of the Department of Defence Security Assistance
Agency, Erich von Marbod, acknowledged that the arms trans-
actions had in fact taken place and that they had only just been
“discovered” by von Marbod. Qakley stated that neither the State
not Defence Departments had been “out to deceive” Congress, but
one TAPOL observer speculated that the official admission of the
weapons sales had been made because Anderson and others had
found out about them.

This revelation contradicts a statement made on March 23, 1977
by Lt. Gen. Howard kish, the tormer Director ot the Detence
Security Assistance Agency. He claimed that all processing of
Indonesian arms requests had been suspended from the time of the
Timor invasion until July 1976 because in using American weapons
to attack East Timor, the Indonesians vielated provisions of the
Foreign Assistance Act and Foreign Military Sales Act which limit
the use of American-supplied military equipment to internal security
and self-defence.

On the day of the hearings the Defence Department also an-
nounced that it was offering to sell 12F-5 and 4F-5F jets to
Indonesia. These fighter bombers are capable of being used for air-
to-ground operations, and although 1t was stated that the planes were
intended for defence putposes, Oakley could not *‘be categorical”
that they would not be utilised in East Timor.

The February hearings marked the beginning of a Congressional
review of the human rights situation in countries that will receive
military assistance and sales credits during Fiscal Year 1979. It
coincided with the release of the 1978 Country Reports on Human
Rights Practices prepared by the State Department.

With respect to the political prisoner question, Mr. Oakley stated
that there had been ‘“‘very positive recent developments.” He ac-
cepted the Indonesian Government claims that it had released
10,000 detainees in December 1977, and that less than 20,000
remained in prison. He also presented the Indonesian figure that 70
to 80 per cent of those released had retumned to their homes. In
addition, Oakely revealed that the Government of Indonesia and the
International Committee of the Red Cross had reached agreement
on the resumption of ICRC visits to Indonesian prisons.

In discussing the present political situation, Oakley mentioned
the 1977 parliamentary elections. but failed to acknowledge any of
the evidence of the harassment, intimidation and arrest of opposi-
uon party candidates and campaign workers. Moreover, he ignored
the fact that 61 per cent of the representatives to the Peoples
Consultative Assembly had been hand-picked by President Suharto.
He also made light of the January crackdown on students and news-
papers. Oakley stated that it was not a serious development that
would “impose tighter long-term restrictions on political activities
or freedom of the press.” He did not see it as a blow to those
groups in Indonesian society attempting to assert their democratic
rights against an authoritarian government.

Professor Anderson’s views clashed sharply with Oakley’s. He
stated that the published State Denartment report on Indonesia was
“inaccurate, tendentious, evasive and shoddily researched.” In
particular he attacked it for reterring to the Indonesian political
system as “a form of democracy”, when in fact all criticism of the
government is prohibited, newspapers are banned for reporting
student activities and more than 500 persons are being arrested
annually for political offences. Anderson denounced the 1977
general election and stated that Indonesian democracy is limited *“to
the point of extinction.”

Anderson characterised the Indonesian government as one
whose power “rests’on guns’’, guns which come overwhelmingly
from the United States. He accused the American government of
direct complicity in the massive violation ot human rights in Indon-
esia, and particularly in East Timor. Because Indonesia ‘“‘faces no
credible external dangers’’, Anderson stated that there was ‘“‘no
decent justification” for continuing military assistance to the
country. It could only be used to maintain in power “an extremely
corrupt, dictatorial and aggressive military regime.”

Cabinet changes

The 1978 session of the People’s Congress re-elected General
Suharto as President, and elected Adam Malik, former Foreign
Minister as Vice-President.

The new cabinet announced after the session includes the
following appointments:

Foreign Affairs: Mochtar Kusumaatmadja

Defence: General Mohamad Yusuf
Interior: General Amir Machmud
Information: General Ali Murtopo
FEducation: General Daud Yusaf

Armed Forces Commander: General Panggabean, who also heads the
“Super Ministry™ of Politics and Security.

Armed Forces Deputy Commander and Commander in

Chief of KOPKAMTIB: Admiral Sudomo

KOPKAMTIB Chief-of-Staff: General Daryatmo

6

TAPOL Bulletin No. 27, April 1978

TAPOL
Chronology

TAPOL has prepared for publication a chronology of political
developments in Indonesia. covering 1976. 1977 and the first few

months of 1978. It will be published on May 22-23 for the meeting in the
Hague of the Inter-Governmental Group on Indonesia (IGGI), and dele-

gates attending that conterence will recelve copies as part ot
TAPOL’s lobbying effort there. The chronology includes information
on human rights, political prisoners, the 1977 general elections, the
recent student problems and the March 1978 meeting of the Peoples
Consultative Assembly (MPR). In addition, events in East Timor
have been incorporated. Hereafter, this chronology will be pub-
lished each year, and is available to interested readers. The price will
be announced later.




Trials! Trials! Trials!

Reports have been received recently about a number of trials
of A category tapols, held during the latter months of 1977.

C. Java: Life sentence

A sentence of life imprisonment has been passed against
Argo Ismoyo who was Mayor of the Central Java town of
Magelang until the Army crackdown against the leftwing in
October 1965. He was found guilty of seeking to undermine
the government and being involved in a revolt against the
state. (Haagse Courant, 31 December 1977)

E. Java: 19 and 17 years for two tapols

Sentences ol 1Y years and 17 years were passed against a
man and a woman, tried together before a civil court in
Tulungagung, East Java. The man, Ir. Mudjani, and the
woman, Mrs Kartini, were found guilty of subversive crimes
said to have been committed prior to and following the so-
called 30th September Movement in 1965. They were
accused of becoming involved in an illegal movement by
setting up a "trio" group. Their activities were said to have
included preparations for guerilla actions, engaging in agit-
prop work, contacting former PKI members and sympath-
isers, and helping to set up other "trio" groups.

The two accused were arrested in July 1968. The court
specified that the sentence was passed with deduction of
time served. They were also ordered to pay costs of the
trial. (Kompas, 13 December 1977)

S. Sumatra: 10 years plus time served

A civil court in Palembang, South Sumatra passed a
verdict of ten years against Darmansyah bin Abdul Hamid,
53 years old, formerly a member of the S. Sumatra
Provincial Committee of the PKI. The court specified that
the sentence should run from 22 August 1977, the day on
which the prisoner's trial documents were formally handed
to the public prosecutor’s office. This was described as
being based upon Circular No. 2, issued on 25 February 1977
by the Supreme Court specifying that sentences should not
take account of time served in "non-judicial" detention (see
TAPOL Bulletin No, 21, April 1977). The accused had been
in detention since November 1965 and will thus have to serve
a total of 22 years in prison.

Darmansyah was also deprived for life of his right to vote
or be elected and to enter the Armed Forces. He was also
ordered to pay costs.

Prior to October 1965, he had been a member of the Working
Committee of the Provincial Government of S. Sumatra. He
was found guilty of "'seeking to undermine the authority of the
lawful government and causing disruption and disturbances
within society".

After consultation with his defence counsel, the sentenced
man announced that he accepted the verdict but would appeal to
the Head of State for clemency.

(Suara Karya, 30 December 1977)

Riau: Two trials under way

The trial of a tapol has been taking place before a civil court
in Pekanbaru, Riau province. Johannes Sucipto, 54 years old,
was accused of "involvement jn the 30 September/PKl Move-
ment'" and was alleged to have been the chief of the PKI Special
Bureau in Riau. He is also accused of having "continued to

promote clandestine political activities despite the defeat of
the 30 September Movement' Other charges were that he had
provided hiding places for PKI activities trying to escape
arrest. He was arrested in Jakarta in 1967.

Prosecution demanded a life sentence, but reports of the
final verdict are not available. (Indonesia Times, 30 November
1977)

Also in Pekanburu, the civil court had been trying Wismar
Marpaung, accused of engaging in subversion by hiding Riau
PKI leaders. The witnesses who testified in this trial were
persons who said they had hidden in the accused's home or
been helped by him. One of the witnesses was Abdullah Alihany,
formerly First Secretary of the Riau Provincial Committee of
the PKI, who was sentenced to death by a Riau military tribunal
in 1968. (Pelita, 15 November , 1977)

Former Sargeant-Major on trial

A former Sargeant-Major of the Indonesian Army is being
tried, charged with being a member of the unit that tried to
kidnap General Nasution on the night of 1st October, 1965.
The trial is taking place before a military tribunal in Jogjakarta
C. Java. The accused man, Sargeant-Major "J.L.T" is said
to have gone into hiding after the 1965 events until his arrest
in 1967.

The prosecution demanded a sentence of twenty years minus
time already served. (Antara News Agency, 2 November 1977)

People’s youth member to come for trial -

A People's Youth member, named as Usup Sunarno, was due

to be tried in Jakarta commencing 6 December 1977. He is

said to have been in command of one of the teams which

operated in Lubang Buaya where the headquarters of the 30
September Movement had been established. Usup Sunarno
was not arrested until January, 1976. (Kompas, 25 November
1977)

ALI MURTOPO: v
“NO TIME TO WASTE ON PRESS FREEDOM™

Within days of his appointment as Indonesia’s new Minister of
Information, General Ali Murtopo told a session of the Non-Aligned
Countries Press Agency Pool Coordination Committee in Jakarta
that Indonesia would not allow press freedom to interfere with
stability. ‘“Developing countries cannot afford the luxury of wasting
too much time by allowing absolute press freedom to disintegrate
into all kinds of excesses, of which the consequences cannot be
foreseen.” It could ““in no way jeopardise the preservation of
stability, without which no development can have a chance of
success.”

The Information Ministry is one of several portfolios that have
passed from civilian to military hands in President Suharto’s “Third
Development Cabinet.” Ali Murtopo has been a key figure in New
Order politics. As the head of the Centre for Strategic and Inter-
national Studies and the number two man in BAKIN, the intelli-
gence Coordinating Body, he was deeply involved in the detention
of political prisoners, the West Irian self-determination vote of
1969 and the 1975 invasion of East Timor.

TAPOL Bulletin No. 27, April 1978




Letter from Buru

To all friends in the world who wish to restore our human rights:

Dear Friends,

First of all, your unrelenting efforts on our behalf and your
sympathy with us shielded us from physical liquidation — a process
systematically carried out between 1965 and 1968 by means of
firearms and starvation.

From 1968 onwards they have used a different method against
us in order to achieve their aim: Systematic brainwashing accom-
panied by coercion to grow our own food. This at the same time has
enabled the functionaries in charge to enrich themselves. It is solely
due to your sympathy and your activities, solely because friendly
voices have been loudly raised in the world, voices which appeal to
the history of human dignity, that our fate has been shifted from
physical liquidation to a situation of slavery similar to the time
when Pharaohs ruled.

Disconcerted by your demands, my good friends, they have
gradually exiled us to the northern island of Buru, or to be exact,
to the plain through which the Way Apo is flowing, an infertile
savannah. Your friendly voices still sounded in our ears while, to
the delight of the authorities we opened roads, cleared forests,
reclaimed virgin land and transformed it into sewaeh and ladang (wet
and dry fields). Your voices and your actions have in the course of
the past twelve years, made us feel that we do not stand alone. We
know that the torch of humanity held high by your friendly hand is
still illuminating this part of the human world.

Friends, your efforts are not in vain. Through the past twelve
years many, too many, of us have succumbed. We, those who re-
main, are still standing upright. As people of culture, endowed with
human civilization, we have not collapsed as misfits. We still feel
like men among mankind. We are still aware of being humans in a
human world. It is this feeling which makes us survive and which
enables us to continue our lives. Twelve years of life, still exper-
ienced as a luxury despite injustice and maltreatment, have steadily
strengthened our consciousness that your unrelenting efforts on our
behalf are providing a sound basis for world brotherhood, internat-
ional peace, mutual understanding and a still higher state of civil-
ization for mankind. After all these long years we are convinced that
it is not necessary for anyone anywhere in this world, under what-
ever regime to suffer what we have had to suffer.

The people of Indonesia, who in their historical development
have not gone through a “bourgeois period”, have as a consequence
been compelled to do without many human values. Therefdre, they
need a lot of enlightenment from many parts of the world. Praise be
to the great humanist from the Netherlands, Multatuli, who said:
“The vocation of man is to be human.”

The angel’s mask on the devil’s face and the angel’s garb which
hides his being is a disgusting sight at a time when mankind is being
confronted with more and more urgent problems which threaten its
existence. Mutual understanding, friendship and international co-
operation are the only way leading towards peace and welfare for
man and his world. Compulsion and exclusive reliance on power
have for too long played their role. The world yearns for a new seng,
for music more beautiful than all classics together.

Oh, we want to live as befits human beings, simply, with normal
rights and duties. We are not professional play-actors, nor are we -
dilettantes. We are ordinary people without any aspiration to sub-
ject the world and our fellow men, but also unwilling to be subjected
to that world by our equals. Possibly one will view this very simple
desire as a sin. If this be so, we are prepared to stay and live in that
sin.

Noble friends,

We do not wish at all that those who have made us suffer this
fate for such a long time will have to undergo the same. We here all
yearn only for a better world. We put forth our strength to achieve
this. We struggle for it. .

In the past year those who were 16 years old became 27, those
who were grown-ups have become old people, and yet one more
menace is confronting us ever more visibly: Koch’s illness, tuber-
culosis (5%), hernia, liver diseases, unsteady blood pressure, kidney
stones. Our companions in adversity have had to combat filariasis,
malaria and hookworm. And then, there is the rotting of our teeth.
Notwithstanding and in full awareness of all this, our respect for
you, our Friends, is great indeed, as is also our gratitude for all
that you are doing on our behalf. We still stand upright. We have
not collapsed. )

One last word: Accept this handshake from us. All of you, good
friends, noble and beloved friends, live forever in our hearts, in
our history, in the history of the land and people of Indonesia, in
the history of human dignity.

Goodbye! (Received in December 1977}

One hundred thousand political prisoners
held for more than ten years without trial

More Than a Million Years

A film which portrays for the first time the true facts of
political imprisonment in Indonesia. Narrated by Albert
Finney. Have you seen it yet? If not, contact your local or
national Amnesty Section. If there is no copy in your
country, write to the German Section of Amnesty Inter-
national for information on how to get one.

Address : Venusbergweg 48,5300 Bonn, Germany’

Tapol campaigns for the release of Indonesian
political prisoners and is a humaintarian organi-
sation. It is not associated with any political
groups, either in Indonesia or abroad, and is
supported by individuals and organisations of
many shades of opinion.

—NOTES TO READERS—

To cover increasing costs and our expansion plans, we have
decided to raise the subscription rates for the Bulletin. This will
only affect the rate in sterling; our dollar subscription rate has
been maintained at an earlier exchange rate for the two
currencies and will not be changed.

£3.00 (USS5.50)
£4.00 (USS6.75)

New rates: UK and Europe
(6 issues) Overseas (airmail)

Please make cheques payable to TAPOL. TAPOL account
no. 40987493, National Westminster Bank, 27 Bellevue Road,
London, SW17.

All foreign currency cheques should be endorsed on the reverse
side with the words: ‘as made payable to on the front’.

Please address all correspondence and subscription enquiries to:
TAPOL, 103 Tilehurst Road, Wandsworth Common, London SW18

Printed by Calvert’s North Star Press Ltd. 01 278 7177

TAPOL Bulletin No. 27




SPECIAL SUPPLEMENT

British Campaign for the Release ot Indonesian Political Prisoners

Bulletin No. 27 April 1978

“To the 1978 Annual Delegate Meeting of the NU]J

For most British and lIrish joumalists, I’d say, Indonesia is just a far-off
collection of islands scattered between Australia and the Asian mainland
about which we know little and care less.

That’s a short-sighted attitude. Indonesia is a growing economic and
military power in the region with dubious expansionist ambitions. Now that’s
not strictly the business of the NUJ but hand in hand with the rightward poli-
tical drift since the military takeover in 1965 has been a cruel repression of
joumalists and a remorseless suppression of newspapers and free press
comment. And that ought to be the concern of every NUJ member.

Press freedom is indivisible. If the idea that journalists should be compliant
“tools of government gains currency think how happy some of our home-
grown politicians will be.

" This detailed report from TAPOL shows that Indonesia has to be placed

high in the first division of countries where free reporting has vanished and

journalists are under physical threat. It is a grimly unemotional account of
the various ways journalists are repressed from the murder of an Australian -
television crew in East Timor to the absurdities of the black paint experts

who black out unkind references to the wonderful Indonesian government in

foreign magazines.

I hope that NUJ members who read TAPOL’s account will remember its
details when they are next called on to report or sub material from the
country, particularly those at the big national newspapers and broadcasting
branches.

And there is much that all branches and members can do. They can
protest to the Indonesian Embassy in London or to President Suharto. They
can support the work of TAPOL and Amnesty International. They can
adopt imprisoned Indonesian journalists. Often constant pressure about a
named journalist can have the effect of securing his release or ameliorating
his conditions. _ A

Of course complaints from NUJ branches will not overthrow the military
dictatorship in Indonesia nor ensure the return of a free press. But they
will serve to remind Indonesia’s rulers that among members of the world’s
biggest union of journalists, the treatment of Indonesian journalists is

neither forgiven nor forgotten.
\}Be,w;s Muj loame

Vice-President National Union of Journalists.



¢ The Freest Press in Southeast Asia”?

Since the military took power in Indonesia in October 1965, there has
been precious little press freedom in the country; On a number of occasions,
newspapers have been banned while journalists have at all times been sub-
jected to close scrutiny and supervision by the military authorities. As with
all other forms of repression, control over the press is exercised by the Army
through the all-powerful Operational Command for the Restoration of Sec-
urity and Order (KOPKAMTIB).

From time to time, newspapers independent of government or Army prop-
rietorship have tried and, within limits, succeeded in publishing news and
comments that reflect criticism, exposing corruption or revealing economic or
social conditions that challenge the government’s claim to be pursuing a
policy of economic development designed to serve the broad masses of the
people. But inevitably, as editors have displayed more courage, the axe has
fallen. Wamings and threats followed by suspensions or bans have left the
press more severely shackled and with the actual number of publications
significantly depleted.

The most recent of these clampdowns occurred in January this year when
the military closed down seven major non-government and non-military
Jakarta dailies as part of its crackdown on political dissent. After two weeks,
the papers were allowed to re-appear but only after their editors had accepted
strict government guidelines on what could be published. These restrictions
together with the close supervision exercised over foreign journalists working
in Jakarta have effectively blacked out news of the widespread unrest that
preceded and accompanied the March session of the People’s Assembly and
the unopposed re-election of General Suharto as President.

Press bans since October 1965

The most drastic curtailment of press freedom came in October 1965 immed-
iately after the Army seized power. At the same time as they outlawed Indon-
esia’s three-million strong Communist Party and ahost of leftwing organisations
with an estimated combined membership of some 15 million, the entire
leftwing press was banned and has never been allowed to re-emerge. Altogether
31 newspapers, national and local, were closed down. These included the
Communist Party’s Harian Rakyat which had the third largest circulation in
the country. The largest circulation paper, Sulun Indonesia which belonged to
the Nationalist Party was closed down, its staff severely purged, and replaced
several weeks later by Sulah Marhaen a paper which was later to be banned
too. The 1965 military takeover also led to a massive purge of the national
news agency, Antara, and many of its staff were arrested and have been in
detention without trial ever since. Many journalists on the central committee
of the Indonesian Joumnalist Association (Persatuan Wartawan Indonesia)
were arrested and the Association, under a completely purged leadership, fell
into line with the military crackdown on the left by excluding 304 of its
members. ' ’

2 Special Supplement, TAPOL Bulletin No. 27, April 1978



During the horrendous months from October 1965 to March 1966 when
massacres swept the Indonesian countryside, leaving a toll of at least half a
million dead (some estimates more than double that figure), the severely
mutilated press played a shameful role. Sensational reports of alleged sexual
orgies by members of the now-banned leftwing organisations were published
and helped create an atmosphere in which killing ‘infidels, atheists and
heathens’ was seen in some regions as a patriotic duty. Newspapers also
carried libelous reports about many individuals who had no way of answering
these charges publicly.

In November, 1966, a Basic Law on the Press was enacted which, while
giving lip service to the principle of press freedom, stipulates that “any pub-
lication which is contrary to Panca Sila* and which is inspired by Communist,
Marxist and Leninist ideologies shall have no right to appear” and that “the
Govemment shall have the right to ban from circulation any foreign publication
that would harm the Indonesian society, State and Revolution.”

For several years, what remained of the Indonesian press operated under a
whole series of restraints with little in the way of dissent to cause the author-
ities to act further. Then in 1971, three more papers that had emerged after
the military takeover and which were regarded as being supportive of the
former president, Sukarmo, whom the military had deposed, were banned. The
next major clampdown occurred in January 1974 when eleven publications
were banned in the wake of the large demonstration of students held to
protest against the visit of Japanese Prime Minister, Tanaka. During the pre-
ceding months these publications had gradually increased their coverage of news
about the upsurge in student protest that had preceded the demonstration;
broadly speaking, they reflected Moslem or liberal views. None of them has
since been allowed to re-appear. The best-known was Indonesia Raya, a paper
that had been banned under Sukarno too, whose editor, Mochtar Lubis spent -
nine years in detention without trial before the military takeover and who
won the Magsaysay Award for courageous journalism.

The most recent crackdown has also occurred as a result of growing
criticism and. dissent which once again gradually obtained sutstantial coverage
in certain dailies. The protest dates back to the general election of May 1977
and the campaigning which preceded it during which widespread intimidation
and fraud ensured the military-backed party, GOLKAR, an overwhelming
majority. Critics have also attacked top-evel corruption particularly by the
President’s wife and other members of his family, and have sought to expose
appalling impoverishment and food shortages in the countryside. As part of
this movement, calls were made for a second candidate to be nominated to
run against Sukarto’s re-election. Some newpapers opened their columns to
reports about this movement although they took care not to criticise the
government editorially.

Soon after students at the Bandung Institute of Technology (ITB) issued a
White Book on 16 January totally rejecting Suharto’s re<lection, the military
moved not only against the student movement which had already spread to
many universities throughout the country but also against the press. The seven
newspapers banned included the two most widely-read dailies Kompass

3



(circulation: 270,000) and Sinar Harapan (circulation: 150,000). The papers
were accused of having “‘exaggerated” the student movement and of having
“sharpened tensions”. Two weeks later the papers were permitted to re-appear
but not until they had signed statements dictated by the government pledging
“to. recognise their responsibility for the protection of national stability,
security and order” and undertaking “not to slander or humiliate the National
Leadership or members of his family”. The latter quite specifically aims at
protecting Suharto and his family who have amassed huge fortunes in the past
few years. Moreover, editors were required to refrain from reporting on
student activities and not to publish any statements made by a number of per-
sons including the distinguished lawyer, Adnan Buyung Nasution, Indonesia’s

" leading playwright W.S. Rendra and several retired generals.
The new restrictions that have been imposed which also apply to all other
publications represent yet another setback for those people who have been
attempting to assert their democratic rights and insist on the rule of law in
the face of military authoritarianism. A Singr Harapan journalist told David
Jenkins of the Far Eastern Economic Review (10 February) that

things will not be the same again. There will obviously be a gap between
what our readers hope and expect and the kind of Sinar Harapan that
reaches them. :

As if in confirmation of this, Jenkins also quoted a senior government official
in charge of press affairs as saying:
We intend to do a thorough job this time. We intend to lay down some very
clear rules of the game. It was never clear after the (January 1974) event
what academic freedom and press freedom actually meant. This will now
be done. There is no way this sort of situation will be allowed to recur
every few years.

The effectiveness of the controls that have now been imposed is shown by the
suspension on 13 February of a newspaper in the Central Java town of
Jogjakarta. The suspension order came from the local military command
because the paper, Masakini had published an item reporting Bandung stud-
ents’ protest against the occupation of their campus by troops on 9 February.

Forms of Press Control

The methods used by the military to exert control over the press cover a wide
range of formal and informal restraints.

Licences All publications have for years been required to obtain two permits:
one.is a Publishing Licence issued by the Ministry of Information and provided
for in the 1966 Basic Press Law, and the other is a Printing Licence issued by
KOPKAMTIB In 1977, KOPKAMTIB announced that Printing Licences
would no longer be required, suggesting that the Army was relinquishing its
role in the control of the press. Few people believed then that this would lead
to any change although the Journalists Association tried to get some mileage
out of the announcement by suggesting that the authorities might as well
repeal the law about Publishing Licences too if they did really intend to loosen
things up. In the event, regardiess of any changes about Printing Licences, it

4 Special Supplement, TAPOL Bulletin No. 27, April 1978



was KOPKAMTIB that acted in January this year, and KOPKAMTIB that has
laid down the “rules of the game” referred to above.

Press Briefings On matters of national importance, KOPKAMTIB holds
‘briefings’ with journalists indicating the ways in which events should be
reported. Although such briefings have no legal force, their intimidatory
effect is obvious. When, for instance, Merdeka a leading nationalist daily (and
one of those banned in January) stepped out of line in January 1976 by criti-
cising the government over its policy towards East Timor (not, mind you, op-
posing the invasion but simply criticising the Foreign Minister for having
failed to secure international support for this act of aggression), it was sharply
reprimanded and required to retract publicly or face the consequences of a
ban. KOPKAMTIB ‘briefings’ are clearly responsible for the uniformity of
press reports about the political trials that take place from time to time. Edi-
tors are frequently summoned by KOPKAMTIB and reprimanded for their
reportage of an event or for their failure to publish a government statement.

Intimidation of Reporters This practice is common, especially in the regions
where local officials may be upset by revelations in the press. Many incidents
occur where reporters are held and questioned by local military units, and even
beaten up in order to get the message home. The most recent example to come
to light is the case of two reporters who visited a village in East Java after
hearing that it had been seriously affected by food shortage. The two men,
reporters of Suara Indonesia (Surabaya) were arrested for “having entered a
closed region” and were warned that to report that villagers were eating
cattle fodder was “improper and humiliating” (Tempo, 31 December, 1977).
In another instance, reflecting the other side of the same coin, a village chief
iri West Java was dismissed for discussing the food situation with a journalist.

Blacklists KOPKAMTIB is known to have warned newspapers against em-
ploying certain journalists at the risk of losing their licences. No journalist
who worked for the papers that were banned in October 1965 has been able to
return to the profession, and journalists who worked for the papers banned in
January 1974 are known to have been blacklisted.

Financial Pressures These are exerted in a number of ways. Discrimination is
practised in the placing of government advertisments, which accounts for a
sizeable portion of total advertising in view of the predominant role of the
State sector. Government office subscriptions also play an important part in
keeping some local papers in business and preventing others from sustaining
themselves. As Benedict Anderson, professor at Cornell University stated in
testimony before a U.S. Congressional Subcommittee considering human
rights in Indonesia in May 1976:

It must be remembered that few newspapers in Indonesia are financially
~ secure. Editors have to worry about the future of their staffs in a society
where unemployment is severe. Suspension of publication even for a short

. time, as well as withdrawal of advertising, can have ruinous effects.

Against this background, it is not difficult to understand why the seven papers
banned in January 1978 succumbed so quickly to military pressures and

5



accepted such sweeping restrictions on their freedom. Kompas for instance
employs a staff of no less than 500 people.
* * * * * *

The Indonesian press has now been placed under the most stringent form
of press control ever imposed in Indonesia’s history. Journalists and news-
paper proprietors who have from time to time had the courage to place their
fragile positions at risk by independent reporting of sensitive issues have in-
evitably paid the price. Little has been done to spotlight the problem inter-
nationally and to bring pressure to bear on the military regime. On the con-
trary, some commentators as well as official human rights reports produced
by the U.S. State Department have even managed to claim that Indonesia has
“the freest press in South East Asia,”!

Yet, in the few cases where international protest has been expressed, as for
instance when Mochtar Lubis was detained in January 1974, the government’s
response has been quick. Mr Lubis spent only two months in detention, far
shorter than any of the other people arrested in 1974 in connection with the
student protest in January of that year. Clearly, there is a pressing need for
journalists in all countries to take up the case of their collegaues in Indonesia,
to expose the total absence of press freedom there and call for the restoration
of press freedon.

Panca Sila The five State principles: Belief in God, Nationalism, democracy,
humanitarianism and social justice.

Foreign Journalists Killed in Timor

East Timor, formerly a Portuguese colony, was invaded by Indonesian troops in Decemnber
1975. Five months later, the country was forcibly annexed by Indonesia. East Timor is
now sealed off from contact with the rest of the world. With widespread resistance to
Indonesia’s takeover, Indonesian troops have been able to occupy less than a quarter of
the country. The number of people killed is horrendous; the lowest estimate is 60,000
which is one-tenth of the total population. And the killings still continue.

The following article describes the case of five television journalists who died on
16 October 1975 in a village close to East Timor’s border with West Timor which is
part of the Indonesian Republic. The group had gone there to film Indonesian incursions
across the border, nearly two months before the main invasion was launched.

On 16 October five journalists were killed in the village of Balibo as they
were filming Indonesian troop incursions across the border into East Timor. =
The journalists, Greg Shackleton, Gary Cunningham, Tony Stewart, Brian
Peters and Malcolm Rennie, were working for Australian TV channels 7 and
9, two of them, Brian Peters and Malcolm Rennie, were British subjects.
Despite mounting evidence that they were killed by Indonesian troops,
neither the Australian nor the British Government have carried out any

serious enquiry into the deaths.

»>

The journalists arrived in Balibo on 13 October. Some footage they made
on 15 October has reached the outside world and has been shown in many
countries. They were last seen on 16 October.

A month later, the Indonesian authorities handed over to British and
Australian officials the ‘ashes’ of four of the journalists together with the pass-
6 Special Supplement, TAPOL Bulletin No. 27, April 1978



ports, personal belongings and camera equipment of all five. An Australian
doctor could do no more than verify that they were ‘human remains’. Surpris-
ingly, all the belongings returned were intact and showed no signs of fire
damage.

The explanations given by pro-Indonesian sources and Indonesian Govern-
ment spokesmen have been contradictory. Initially, they said that four
European bodies had been found in a house marked ‘Australia’ and that the
newsmen had been killed in cross-fire between pro-Indonesian Timorese and
the forces of Fretilin, the East Timor independence movement. Subsequently,
they stated that the bodies were burnt beyond recognition because the
journalists had been sheltering in a house used to store kerosene which was
hit by mortar fire. Then in mid-1976, an Australian farmer living in East
Timor, who testified for the the Indonesian Government before the UN De-
colonisation Committee, claimed that the five had been executed by Fretilin
forces wearing Indonesian uniforms in an attempt to embarrass the Indonesian
Government. These statements have conflicted internally. For example, five
days after the journalists’ death, an Indonesian radio broadcast quoted the
leader of a pro-Indonesian East Timor party as saying that the journalists had
“integrated with Fretilin and deserved to be killed”. Yet, three days later, the
same man, Lopez de Cruz, officially denied all knowledge of their deaths.

By contrast with these reports, several eye-witness accounts were given by
Timorese to Australian reporters who were then in Dili, the capital of East
Timor. These were people who had just come from the border area. According
to a Fretilin medical orderly, invading Indonesian troops entered Balibo
where, in his own words,’

They fired on the buildings where the Australians were, and I saw one fall.
The others pointed their hands at the sign (of the Australian flag on the
wall) and were shouting ‘Australians, Australians’.

As he left the village, the orderly heard the shouting for some time, and then
the voices ceased. Three soldiers interviewed gave a more detailed account:

The Australians were outside a house called the Australian Embassy by
Fretilin forces, with the word ‘Australia’ and a likeness of the Australian
flag painted on the front. The militiamen watched as the journalists, with
their hands up and screaming ‘Australians, Australians’, were surrounded
and then gunned dowri by soldiers wearing green and brown uniforms and
carrying automatic weapons.

The discrepancies in the accounts from Indonesian sources, the problem of
“the unbumnt documents and eye-witness accounts obtained shortly after
the event, all raise the possibility that the journalists were deliberately shot

by Indonesian troops who are thereby guilty of the murder of unarmed
non-combattants.

Subsequently, further facts have emerged to strengthen this conclusion.
In late 1976, a former Australian consul in Dili, Mr James Dunn, interviewed
non-Fretilin East Timorese refugees now living in Lisbop and was given
accounts by people who had talked to eyewitnesses of the shootings. They

7



confirm the earlier accounts given above and provided more detail. At least
two of the journalists, it was claimed, were shot deliberately and their bodies
propped up behind a machine-gun in an attempt to prove that they had been
fighting with Fretilin.

Further interviews have been carried out more recently by Australian

lawyer, John Dowd, President of the Australian Section of the International
Commission of Jurists. He found refugees in a camp outside Lisbon who were
able to name people present at the time of the killings and who gave evidence
of an Indonesian soldier who boasted of having killed “the last of the news-
men”.
Attempts have been made both in Australia and Britain to push for an
official enquiry. In Australia, journalists through their union have repeatedly
made this demand. In Britain, the Foreign Office said in reply to queries from
MPs that it has kept in close contact with the Australian Government about
the case. In February 1976, the Foreign Office concluded that

in view of the circumstances then prevailing in East Timor, Her Majesty’s

Government has no means of ascertaining the truth.

This is hardly valid. The Australian Govenment did carry out an ‘investi-
gation’ in November 1975 but its representative went only to Dili and did not
interview any eye-witnesses though such people were available. Moreover,
during the period from late October up to 7 December when Indonesia
invaded Dili, a serious investigation could have been undertaken; indeed, a
number of foreign nationals remained in East Timor during this period.

And now, the Australian claim not to have known anything about the
killings until they received the journalists’ ‘remains’ has been shattered by a
recent revelation that the Australian Government knew of the murders
within hours, but the information was immediately suppressed under the
D-notice system. The Australian Journalists Association publication, The
Journalist, quotes a Melboume Sun journalist, Laurie Oakes as saying in
February 1978 that the Defence Signals Division intercepted Indonesian radio
messages reporting the slaughter, but that

the relevant D-notice on ciphering and monitoring activities rules out the
publication of just about anything concemed with the DSD, including the
name of any country towards which such monitoring is directed. '

Mr Oakes said that he learned about the message some eighteen months ago
and would have published the information but for the D-notice.

In view of this most recent relevation and the previous evidence strongly
suggesting that the five journalists were deliberately murdered, it is essential
that both the British and Australian Governments undertake a full investi-
gation, as a matter of urgency.

In addition to these five journalists, it is also likely that another Australian
journalist, Roger East, who was caught in Dili when Indonesian troops in-
vaded on 7 December was shot by invaders. Fretilin radio gave an account of
the circumstances of this dedth some months after the invasion which makes
this claim. The account tallies closely with evidence produced by Australian
nationals regarding his whereabouts on 6 December, the day on which they

8 Special Supplement, TAPOL Bulletin No. 27, April 1978



flew out of Dili. It would seem therefore, that yet another journalist — re-
nowned for his reporting of the Nurenburg trials and other major inter-
national events — also fell as a victim of the Indonesian Army in its aggression
against East Timor.

Censorship (Translated from Tempo, 4 March 1978; slightly abridged).

BIACK PAINT EXPERTS

W1th an increase in the degree of censorship of foreign publications coming -
into Indonesia, the people who handle these publications are faced with a
“new level of activity.

There are a number of foreign pubhcatlons circulating in Indonesia. For
instance, the Hong Kong edition of Time, has a circulation of about 17,000
roughly half of which goes to subscribers. Reader’s Digest sells about 15,000
copies and Newsweek about 10,000. Dozens of other papers and magazines
have circulations running into the hundreds or the thousands.

Political developments in Indonesia have led to an increase in the amount
of news coverage of this country in the world press, and not all news items
are regarded by the Government in a positive light. Such items face a black
future — censorship with black paint. In order to handle this work, the agents
handling foreign publications have to employ special people. The Attorney-
General’s Office only lays down which items in a publication are censored.

" Censorship has given birth to a new occupation.
_ What then is blacked out? “Photographs that could disturb the public
order, for example photographs of nudes. Articles that contain incitements,
false reports about our country or comments that are harmful to the interests
of the State”, said M.S. Tomasouw, Public Relations Chief of the Attorney-
General’s Office to Tempo correspondent Syarif Hidayat.
Censorship of foreign publications is indeed a matter for the Attomey-
- General’s Office, according to Presidential Decision No. 4, 1963. The problem
is now handled by a special unit of the Office, headed by Halin Nain. Each
agent who imports printed matter is required to send a few copies to the
Attorney-General’s Offcie for censorship. If a decision is taken that a photo-
graph or article must be censored, then an order is issued for the item to be
blacked out, covered up or torn out.

To avoid losses, the agents of weeklies or monthlies usually receive several
copies a few days early for submission to the Attorney-General’s Office as
periodicals require a permit from this Office before they may be distributed.
Gunung Agung, the company which has handled Time since 1958 hands over
copies to the Attorney-General’s Office every Friday or Saturday at the
latest. If the issue is ‘clean’ of articles or photographs regarded as being
negative, a permit is issued on Saturday or Monday at the latest. After getting
the green light from the Attorney-General’s Office, Gunung Agung sends a
telex to Hong Kong where Time is printed with instructions to go ahead and
send the issues although the permit has not yet been issued.

9



Illiterate in English

As soon as Time arrives at Halim Perdanakus.ma Airport, the cargo is im-
mediately transported to the Gunung Agung warehouse in Kwitang, for which
a removal permit is required from the Attorney-General’s Office. If the
permit to distribute contains a requirement that an article or photograph
must be blacked out, a new kind of activity gets underway at the warehouse.
About forty employees none of whom can understand English and who have
all been carefully screened by the Attorney-General’s Office black out or
paper over the parts that have to be excluded. ’

For the whole time they are at work, from early morning till 9 o‘clock at
night, they are under the constant supervision and control of officials. Only
after this work has been completed is it permitted to distribute the magazine.
Subscribers may get upset by this delay. But Gunung Agung has nothing to
complain about because the costs of the operation are borne by Time.

Newspapers are dealt with differently. There are dozens of newspapers
entering Indonesia every day. The one with the largest circulation is 7he
Straits Times which is published in Singapore. This is also the paper which
arrives at Halim Airport first. A newspaper does not require a distribution
permit, says Sajuti Bahtiar, assistant-director of Home Services AH, the lar-
gest distributors of foreign publications. AH employs its own team of in-
spectors consisting of five persons, and this team is in regular consultation
with the Attorney-General’s Office. The team, says Sajuti, does not work
“in a blindly arbitrary way”. But nevertheless, he says, anything that pre-
sents the Government in a bad light is blacked out because AH does not want
to take any chances. “As the responsibility rests with us, we are inclined to be
even more cautious. We read virtually every written word, even including the
advertisements,” he told Tempo correspondent, Widi Yarmanto. Any article
with a “communist flavour” is covered over with black paint though Mao

- Tse-tung’s photographs are no longer censored as they used to be until a few
years ago.

As newspapers come in at all times of day, the twenty or so people doing
the blacking out are on duty night and day. A newspaper that has been
inspected is sent to the Attorney-General’s Office. If everything is alright, the
newspaper can then be distributed. Although censorship is exercised by the
distributors, there has never been any conflict with the Attorney-General’s
Office.

Almost all foreign publications subjected to censorship are in the English
language. Is it not so that people who can read English account for only a
tiny percentage of the population? ‘“Yes, indeed. But brains that are capable

of instigating disturbances belong precisely to the very people who know
English,” said M.A. Tomasouw.

10 Special Supplement, TAPOL Bulletin No. 27, April 1978



JOURNALISTS IN PRISON

The following is a list of journalists known to be in detention in Indonesia at the
moment. The list is by no means exhaustive. Unless details of a tnal are given,
they are all being held without charge or trial.

ADISUMARTO: aged over 65; journalist
and political worker; following the military
takeover he joined the Bung Karno Corps. a
group supporting President Sukarno; tried in
1968-9 for his part in this group, he was
given a 12 year sentence. Held in Cipinang
Prison, Jakarta. Suffers from very poor
health.

Rivai APIN: aged 50; editor of the literary
journal Zaman Baru; arrested in October
1965; detained on Buru Island; some of
Apin’s poems have been translated into
English and were published in an anthology
in the 1970s.

ARMUNANTOQO: aged about 59; former
editor of Bintang Timur, a Jakarta daily
newspaper banned in October 1965; former
Indonesian ambassador to Czechoslovakia;
member. of parliament and minister of
mining until the time of his arrest; ar-
rested in March 1966; detained in Nirbaya
Dentention Camp.

Sjamsoe BAKRI: aged about 40, journalist
and member of the Communist Party; az-
rested late 1965; detained on Buru Island;
married with four children, hlS wife 1s also
imprisoned.

DAHONO: aged about 39; home news
editor of Harian Rakjat (People’s Daily) the
Communinst Party daily newspaper banned
in 1965; arrested in 1971; he was first de-
tained in the Central Intelligence Unit;
Kebayoran-Lama, Jakarta, although he may
since have been transferred to Salemba Prison

A.S. DHARTA: a poet and writer; closely

connected with the establishment of.

the leftwing cultural association; aged about
53; used the pen name of Klara Akustia;
detained in Kebon Waru Prison, Bandung.

A. Sosrodanukusmo HADI: a writer and a
member of LEKRA, (League of People’s
Culture), an organisation in which he held
an executive position in the Surabaya dis-
trict branch; editor of Tenaga Pemban-
gunan Indonesia (Indonesian Forces of Dev-
elopment) magazine; a collection of his short
stories and verse won a national literature
prize in 1953; detained on Buru Island.

Hasjim RACHMAN: aged about §5; man-
aging editor of Bintang Timur, a Jakarta
daily newspaper banned in October 19635;
active member of the Indonesian Journalists
Association and member of the leftwing
cultural organisation, LEKRA; arrested Oct-
ober 1965; detained on Buru Island; married
with children.

" ROESLAN: aged about 48; a journalist

before his arrest; married with children; de-
tained in Salemba Prison, Jakarta.

Mrs RUSJIATI: journalist, working for sev-
eral years on regional newspapers before
joining Indonesia’s national news agency,
Antara, where she specialised in reporting
domestic political matters; active member of
the Indonesian Journalist Association; de-
tained in Bulu Prison, Semarang, under very
poor conditions.

SANTOSO: about 48 years old; journalist
with Antara News Agency; married with
children;detained in Salemba Prison, Jakarta.

Myrs Maasje SIWI: aged about 55; secretary
general of Gerwani, the women’s organisation
at the time of the 1965 attempted coup; co-
editor of Api Kartini, the organisation’s
journal; arrested October 1965; detained in
Bukit Duri Prison.

Miss SUDJINAH: aged 43, a regular con-
tributor to Harian Rakjat (People’s Daily)
Bintang Timur and Api Kartini (the Gerwani
magazine) which were all banned in October
1965; arrested late 1966; charged with
“participating, directly or indirectly, in the
1965 attempted coup, and of working after
that event to revive the Indonesian Com-
munist Party”; tried early 1975 and sen-
tenced to 18 years’ imprisonment.

Lies SUKATNO: joumalist on Ekonomi
Nasional, a Jakarta daily newspaper; precise
date of arrest unknown, probably 1968,
arrested together with her husband, who was
secretary general of Pemudya Rakyat, the
People’s Youth Movement; detained in
Bukit Duri Prison: beaten during interro-
gation; her husband, Sukatno, was tried (date
unknown) and sentenced to death, but there
is no confirmation that sentence was carried
out or whether it was commuted. 11



HARIUDI: a writer and journalist before his
arrest; his wife lives in Jakarta; detained on
Buru Island.

Ayub JOEBAR: literary critic and features
" writer; elected to the central board of
LEKRA in 1959; member of parliament; ar-
rested November 1968; detained in Salemba
Prison, from which he was transferred to an-
other detention centre in Jakarta in early
1977, whilst a delegation from the Inter-
national Committee of the Red Cross vis-
" ited Salemba Prison; other articulate prison-
ers were also transferred from Salemba, to
avoid them being interviewed by the Red
~ Cross; all prisoners were returned to Sal-
emba Prison following the conclusion of the
Red Cross visit; married with one daughter.

JULIARSO: aged about 49, foreign news
editor of Harian Rakjat, the Communist
Party daily newspaper banned after the 1965
_attempted coup; precise date of arrest un-
known, probably 1967 or 1968; detained on
Buru Island; married with children.

KARIM D.P.: aged about 52; editor in chief
of Warta Bakti, the leftwing evening news-
paper which was banned in October 1965;
chairman of the Indonesian Joumnalists As-
sociation in 1965; arrested in 1965; one of
the group of prisoners temporarily transfer-
red from Salemba prison during the visit of
a Red Cross delegation in January 1977;
married with children.

S.W. KUNTJAHJO: well known in Indon-
esia as both a trade unionist and a poet; his
articles and poems were published mainly in
the Communist Party newspaper Harian
Rakjat; aged about 55 years old; married
with six children; detained on Buru Island.

Ferdinand Lodewijk RISAKOTA : a writer

and journalist before his arrest, he does in -

fact come from Ambon (which is close to
Buru Island); married; detained on Buru
Island.

NAIBAHO: aged about 48; editor in chief
of Harian Rakjar (People’s Daily), the Com-
munist daily newspaper which was banned
in 1965; arrested October 1965; detained on
Buru Island, married with children.

OEY Hay Djoen: aged about 50; well-known
essayist and writer who frequently contri-
buted to Zaman Baru, the journal of LEKRA
the leftwing cultural organisation; arrested
‘October 1965; wife and daughter living in
Jakarta; detained on Buru Island.

Alex Srmorjo SURYO: aged 49; formerly a
journalist with Gelora Indonesia, a pro-
Sukarno newspaper, he was studying in
Yugoslavia in 1965; arrested shortly after
his return to Indonesia in 1967; detained-on
Buru Island.

SUWARGONQO: aged about 47; journalist
with the national news agency, Antara, be-
fore his arrest, the precise date of which is
unknown; detained in Salemba Prison.

Marlon TAMPUBOLON: aged about 37;
journalist for Bintang Timur, a Jakarta daily
newspaper banned in October 1965; arrested
1965; detained on Buru Island.

THIO Keng Hok: aged over 50: journalist
with Dharto Bakti, which is believed to have
been banned in October 1965; of Chinese
nationality, he is a Buddhist; married with
five children; detained at Nusakembangan
Camp.

Benni TJUNG: aged 40; writer and poet;
contributed regularly to the LEKRA maga-
zine Zaman Baru; married with children;
detained on Buru Isiand.

Pramoedya Ananta TOER: aged 52, one of
Indonesia’s leading novelists, also essayist
and critic; imprisoned by Dutch colonial
government for his work in the nationalist
movement; then detained by the Sukarno
Government, due to his book The Chinese
Question in Indonesia, which aroused offic-
ial military and civilian antagonism by its
defence of the Chinese community at a time
when discriminatory policies were being
pursued by the government; the book was
banned; arrested again in 1965; active mem-
ber of LEKRA; detained on Buru Island;
married with eight children.

Published by

Bntish Campaign for the

Release of Indonesian Political! Prisoners
TAPOL, 103 TILEHURST ROAD, WANDSWORTH
COMMON, LONDON SWI8.
Tel: 874 9684

12 Printed by Calvert’s North Star Press Ltd. 01 278 7177




